Hvordan overgangsalderen kan påvirke din mentale helse

Det er helt vanlig å oppleve forandringer i humøret og allmenntilstanden når du går gjennom overgangsalderen. Mange kvinner forteller at de føler seg engstelige, irritable, får «hjernetåke» og lav selvfølelse, i tillegg til å føle at dette er slutten på en epoke. Mange føler seg usynlige i denne fasen, og sliter med å finne sin nye plass i samfunnet.
 
Disse følelsene skyldes i stor grad de hormonelle endringene som skjer i kroppen – lavere østrogennivå kan forstyrre følelsene dine og få deg til å føle alle mulige forferdelige ting. 
 
De fysiske påvirkningene av overgangsalderen, som hetetokter, hodepine og stive ledd kan også ha en effekt, og gjøre at du føler deg mer frustrert og nedstemt. 
 
Hvis du opplever noe av dette, vit at du ikke er alene. Les videre for å lære mer om hvordan kan påvirke din mentale helse, og hvilke grep du kan ta for å komme deg gjennom det.

Vanlige psykiske problemer som kan knyttes til overgangsalderen

Nedstemthet under overgangsalderen
Hormonforandringene under menopausen kan føre til lav selvfølelse og nedstemthet. Dette kommer av at hormonet østrogen, som kontrollerer menstruasjonssyklusen, også påvirker serotoninnivået i kroppen. Serotonin er et kjemisk stoff som knyttes til følelser av lykke og velvære. 
 
Det kan hende at du gjenkjenner noen av disse ubehagelige følelsene hvis du har hatt problemer med depresjon tidligere, og det kan være skummelt. Men husk at disse følelsene er veldig vanlige under overgangsalderen, de kan behandles, og de vil gå over.
 
Angst under menopausen 
Enkelte symptomer på overgangsalderen kan føre til eller forbindes med angstlignende følelser. Hetetokter kan føles som et panikkanfall, da de begge kan gi høy puls og føre til at du føler deg varm og klam. 
 
Du kan også oppleve søvnproblemer under overgangsalderen, noe som også kan gjøre deg mer engstelig enn normalt. 
 
Humørsvingninger under overgangsalderen
Humørsvingninger er et vanlig symptom på overgangsalderen. Lavere østrogennivå i kroppen kan trigge endringer i humøret og føre til at du føler at du har mindre kontroll enn normalt.
 
Dette kan naturligvis påvirke hvordan du føler deg, hva du tenker om deg selv, og være belastende for relasjonene til dine nærmeste. Det å være åpen og ærlig om hva du går gjennom med deg selv og de rundt deg kan gjøre det lettere for deg å komme deg gjennom dette, og for de rundt deg å forstå hva du går gjennom.
 
Fysiske faktorer i overgangsalderen som kan påvirke humøret 
Mange av de fysiske symptomene av overgangsalderen er godt kjent, som vektøkning, hodepiner og leddsmerter. Disse symptomene kan føre til at du føler deg nedfor selv i gode tider, så det er ikke overraskende at de kan påvirke humøret ditt. I tillegg kan du oppleve å få , som medfører egne problemer og kan påvirke selvfølelsen din, men forhåpentligvis er dette noe vi kan hjelpe deg med.

Å holde selvtilliten oppe under overgangsalderen

Alle følelsene vi har nevnt ovenfor kan påvirke både selvfølelsen og selvtilliten, men det finnes et par grep du kan ta for å takle disse følelsene og holde selvtilliten oppe under overgangsalderen:
  • Du er allerede på god vei med det første tipset: les om overgangsalderen slik at du forstår hva som skjer med kroppen din og hvordan du kan begrense og unngå symptomene du føler på.
  • Følg med på humøret ditt og se om det finnes mønster i hvordan du føler deg. Fører visse situasjoner til at du føler deg trist eller engstelig? Prøv å unngå slike situasjoner, hvis dette er tilfelle.
  • Prioriter søvn: Det kan bli vanskeligere å sove godt under overgangsalderen, så det kan være lurt å gjøre endringer i vanene dine for å få bedre søvn. Unngå kaffe, te, mineralvann og energidrikker seks timer før du legger deg, da disse kan føre til hyppigere toalettbesøk og . Slutt å røyke og prøv å unngå stress.
  • Senk stressnivået i livet ditt via grep som regelmessig mosjon, gode matvaner og å holde blodsukkeret ditt i sjakk. Det finnes også medisiner som kan hjelpe med dette. 
  • Følg et næringsrikt kosthold: Et variert kosthold kan gi deg mer energi, redusere stress og hjelpe deg til å sove bedre. Å spise sunt kan også sikre en sunn tarmhelse, som kan gi høyere serotoninnivåer. Uregelmessig og kraftig menstruasjon er en vanlig del av nær-overgangsalderen og kan lede til jernmangel, som igjen kan føre til at du føler deg mer sliten i hverdagen. For å unngå dette kan du spise mer mat med høyt jerninnhold, eller ta jerntabletter.
  • Snakk med andre, enten det er venner, familie, eller andre kvinner som går gjennom overgangsalderen samtidig som deg. Husk at du ikke er alene. Du kan også bli med i en Facebook-gruppe eller forum for å få ekstra hjelp og støtte.
  • Både hyppigheten og intensiteten til symptomene varierer fra person til person. Det at vennene dine syntes at overgangsalderen var tøff og vanskelig betyr ikke nødvendigvis at du vil føle det samme.
  • Husk at det du føler på er normalt, og at dette er noe alle kvinner går gjennom i løpet av livet. Det finnes mye du kan gjøre for å ta kontroll over situasjonen, og hindre og begrense symptomene som følger med.
  • Ikke skjul det, omfavn det. Del opplevelsene dine med andre. Du vil bli overrasket over hvor mange kvinner, både yngre og eldre, som kan lære av dine opplevelser og ønsker å høre hva du har å si. 
  • Hvis du opplever inkontinens under overgangsalderen, kan det å ha diskré og effektiv beskyttelse som TENA Lights truseinnlegg med rask absorberingsevne for sensitiv hud hjelpe deg til å føle deg mer selvsikker og trygg.

Å oppsøke hjelp og støtte under overgangsalderen

Snakk med fastlegen din hvis angst, nedstemthet eller humørsvingninger påvirker relasjonene og hverdagen din, og du virkelig sliter. Hjelp er tilgjengelig, og du trenger ikke å gå gjennom dette alene. Fastlegen din kan gi deg medisiner for hormonforstyrrelser eller lignende, og gi deg råd som kan gjøre situasjonen din lettere.

Videre lesning