Det ser ut til at du befinner deg i <country>

Gå til siden for ditt TENA-marked for lokal informasjon.

Hva betyr det å ta ansvar?

For oss begynte det med kvalitetsprodukter. Og det gjør det fortsatt. TENA har alltid handlet om å ta vare på mennesker, forbedre livskvalitet og bidra til liv med verdighet og selvtillit. Det har ikke forandret seg.

Samtidig betyr det at vi alltid er klare til å lære noe nytt. Etterhvert som vi fikk en dypere forståelse av tilknytningen vi har til hverandre og til miljøet, fikk også definisjonen vår en dypere mening. Vi er overbevist om å ikke bare ha omsorg for mennesker, men også jordkloden. I dag har vi forpliktet oss til et større ansvarsomfang og er like dedikerte som før til å oppnå bedre resultater.


TENA Protects-programmet handler om å ha en plan for fremtiden.

Siden 2008 har vi tatt grep for å gjøre alle TENA-produkter mer bærekraftige. Vi har gått over til å bruke 100 % fornybar strøm i alle fabrikkene våre. Målet er å redusere karbonavtrykket for produkter og tjenester med 50 % innen 2030 – steg for steg, for å sette igjen et bedre spor på jordkloden vår.
Ikon av to hender som former et hjerte

Bryter barrierer for velvære

Som andre varemerker i Essity-familien er målet med TENA å hjelpe mennesker å leve lykkelige, berikende liv. Mange av de nylige innovasjonene hos oss – som TENA Flex med høy absorberingsevne, det behagelige og tynnere TENA Pants og TENA Slip, samt TENA Comfort med ConfioAir – har ikke bare styrket hygiene- og helsestandarder for millioner av brukere og omsorgspersonell, men har også gjort det samtidig med en klimareduserende innsats*.
 
Vi jobber iherdig for å øke bevisstheten, forbedre pleiebestemmelser og aktivt delta i styringsdialog på verdensbasis. Vi deler kunnskapen vi har innen hygiene og helse ved å styrke kompetansen i den yngre generasjonen, og vi tar initiativ til en åpen dialog om inkontinens, hvor vi bryter ned stigmatiseringen som følger med. 
 
 
*Resultater for 2008–2015: 13 % for TENA Flex, 23 % for TENA Pants, 15 % for TENA Slip og 19 % for TENA Comfort
En smilende eldre kvinne gir en ung gutt fart på husken.

TENA Identifi

Ny teknologi for bevisbasert pleie, med 56 kg mindre avfall per år.

Nærbilde av et par TENA Identifi-bukser

TENA Solutions

Samarbeid med sykehjem for bedre omsorgskvalitet og 31 % avfallsreduksjon.

Sykepleier og eldre kvinne tar en spasertur ute
Ikon av et fotavtrykk

Fotavtrykket krymper med hver eneste lansering.

Bare føtter til unge jenter i en sirkel med grønt gress
Til syvende og sist vet vi at gode produkter ikke er nok. Det å ta ansvar for jordkloden og menneskene betyr å redusere klimapåvirkningen vi bidrar til og gi et ekte bidrag mot en bærekraftig verden.
 
Jobben mot å oppfylle FNs bærekraftsmål er i samsvar med dette ansvaret. En av disse er mål 12, ansvarlig produksjon og forbruk, hvor vi kan bidra med å forbedre ressurseffektiviteten for å redusere karbonavtrykket vårt. Vi har allerede sett vesentlig fremgang. Siden 2008 har vi redusert karbonavtrykket fra produktene våre med 11-33 % og er på god vei til å oppfylle eller overgå målet med 50 % innen 2030. 
Et ikon med pluss- og minus-tegn

Gjøre mer med mindre.

I TENA drives det en kontinuerlig kultur av oppdagelse og innovasjon. Det å finne nye måter å forbedre liv, mens vi samtidig også forbedrer miljøkonsekvensen fra produktene våre.
 
Dette betyr å bruke overlegne råvarer, introdusere smartere design og gjennomføre dette ved redusert bruk av energi fra fossile brensler. Vårt neste steg er faktisk å bytte til fornybar energi på alle fabrikkene våre, hvor vi begynner med enhetene vi har i Europa.
Fem vindmøller på marken av en grønn ås, med skyer og sol, og fjellene på avstand.
Her er noen flere mål vi skal oppfylle innen 2030:
 
  • Vi skal halvere karbonavtrykket fra produktene våre. 
  • Vi skal redusere karbonutslippene våre fra råvarer, transport og avfall med 18 %. 
  • Halvparten av innovasjonene vil innebære naturlig innovasjon.
  • 100 % av produksjonsenhetene i Essity skal forvandle avfall til nyttige råvarer eller energi.
Et ikon av fire kurvede piler som peker med klokken i en sirkel

Det bidrar til å bygge et sirkulærsamfunn.

Vi ønsker å designe produkter og tjenester til et samfunn hvor vi ser mindre avfall og mer resirkulering og gjenbruk. Dette er et ambisiøst mål og for å komme dit må vi tenke kreativt og skape nye forretningsmodeller og samarbeidsformer.
 
Vi har allerede et forsprang. For eksempel, selskapet vårt var ett av de første 300 til å skrive under på «A line in the sand» – en global forpliktelse til å eliminere forurensning som følge av plastavfall. Ved å påta oss denne forpliktelsen jobber vi kontinuerlig mot målet om 100 % fornybar emballasje, produsert av 85 % fornybare eller resirkulerbare materialer, innen 2025, samt omdanne avfall fra alle produksjonsenhetene våre til nye råvarer og energi innen 2030. 
Rørhauger på lagergulvet i en papirfabrikk
Her er litt om hvordan vi presterer så langt.
 
  • Vi har oppnådd en gjenvinningsprosent på 63 % ved Essity produksjonsenheter ved utløpet av 2019. 
  • TENA Solutons-tjenesten har redusert avfallsnivåene med inntil 30 %. 
  • 79 % av ferske trefiberbaserte råvarer i Essity-produkter og -emballasje var sertifisert av FSC® eller PEFCTM i 2019. 
Et ikon med to hender som gir en high five

Det styrker bevisste forbrukere.

Vi vet at vi alle må forandre forbruksmønstrene våre for å redusere vårt personlige fotavtrykk. Men mange kjenner på at selskapene som produserer forbruksvarer også bør bære noe av ansvaret. 
To kvinner som driver yoga utendørs på en solfylt dag
Vi er enige. Når du bruker TENA-produkter blir den delen av fotavtrykket ditt vårt ansvar. Det er vår jobb å hjelpe deg å leve et liv med lave karbonutslipp uten å måtte ofre din egen helse eller helsen til de du er glad i. 
 
Og vi er på vei. Vi krymper både vårt og ditt fotavtrykk et steg om gangen. 

TENA-produkter er mer transparente nå enn noensinne før.

Vi har gjort karbonavtrykket fra TENA-produkter synlig for alle, med en oversikt over innhold.

Essity – et ledende selskap innen helse og hygiene

Essity er et ledende globalt selskap innen helse og hygiene. Vi jobber for å forbedre velvære gjennom våre produkter og tjenester. Essity bryter barrièrer for velvære og bidrar til et sunt, bærekraftig og sirkulært samfunn. Mens hver av Essitys varemerker har sine egne formål, jobber vi sammen for å oppnå Essitys ambisjoner om bærekraft: å forbedre menneskets velvære hver eneste dag og skape bedre løsninger som utsetter miljøet for mindre belastning. For mer informasjon, gå til www.essity.com.