6 tips for å kontrollere inkontinens under trening

Å leve med inkontinens kommer med en god del utfordringer. Trening er én av dem. Enten du er på en yogatime, løfter vekter på treningssenteret eller bare løper, kan urinlekkasje skje hvor som helst og når som helst for kvinner i alle aldre. Men det er ikke nødvendig å la det stoppe deg fra å få treningen du trenger.  

Hvorfor lekker jeg urin når jeg trener?

Inkontinens under løping eller trening er vanligvis på grunn av stress-urininkontinens. Urinlekkasje kan også skje når man ler, nyser eller bare reiser seg opp – mer eller mindre enhver type aktivitet som krever fysisk anstrengelse, selv om det er utilsiktet. Selv om det kan skje med kvinner i alle aldre, er det vanligst etter at man har født. Her er noen nyttige tips for hvordan kontrollere urinlekkasje under trening og holde seg aktiv. 
 
1. Styrke bekkenbunnen din med Kegel-øvelser 
 
Kegel-øvelser, eller bekkenbunnstrening, er en av de mest effektive måtene å forbedre og vedlikeholde tarm- og blærefunksjoner på. En svak bekkenbunn kan gjøre deg mer utsatt for stress-inkontinens under trening, men med så lite som fem minutter med Kegel-øvelser per dag kan du vesentlig redusere inkontinens. Sjekk ut vår trinn-for-trinn veiledning her.  
 
2. Pass på hva du drikker 
 
Selv om det er viktig å holde seg hydrert, spesielt når man trener, vurder å holde deg unna koffeinholdige drikker (f.eks. kaffe, brus, te) før du trener. Koffein kan forårsake hastverksfølelser og resultere i mer hyppige turer på toalettet. 
 
3. Beskytt deg selv med inkontinensbind eller bleietruser
 
Det er innlysende at hvis du opplever lekkasjer, vil våre diskrete inkontinensprodukter tilby den beste beskyttelsen for å forhindre lekkasjer og dårlig lukt, mens de lar deg fortsette på tredemøllen med selvsikkerhet. 
 
4. Tren blæren din på nytt
 
Ta kontroll over blæren din ved å ikke løpe på toalettet hver gang du føler trang til å tisse. Akkurat som enhver muskel i kroppen din, kan blæren din trenes. Forsøk å utvide tiden før toalettbesøk og jobb sakte opp til lengre tidsperioder.  
 
5. Tøm blæren din  
 
Hvis du opplever urinlekkasje under trening, kan du forsøke å bygge opp en vane med å tømme blæren din før du trener. Å velge mat som er skånsom mot fordøyelsessystemet ditt kan også hjelpe deg med å unngå flau gass og føle deg mindre oppblåst for trening.  

Uansett hva du gjør, ikke slutt å trene.

Som du kan se er det mange måter å kontrollere lekkasjene dine på mens du lever en aktiv livsstil. Ved å endre noen av vanene dine og bruke våre beskyttende inkontinensprodukter kan du oppnå selvsikkerheten til å gjøre det du vil og være den du er.