Pleie og urinlekkasje om natten

Hvis du gir pleie om natten til beboere som er inkontinente, eller trenger hjelp til å holde deg kontinent selv, er det viktig å ha effektive verktøy og triks tilgjengelig, som er basert på en forståelse av funksjonene bak søvn, og effekten av søvnmangel. I denne artikkelen finner du nyttig informasjon om en rekke temaer, der alle sikter mot et enkelt mål: en bedre natts søvn for beboerne.

Hvorfor er søvn så viktig?

Det er en grunn til at regelmessige perioder med uforstyrret søvn er hellig for de fleste av oss. Søvn hjelper oss med å restituere og få ny energi, samt reparerer muskelvev etter en aktiv og stimulerende dag. Når du hviler, identifiserer immunsystemet forstyrrende elementer, og «lagrer» gjenkjenningen av disse elementene i hukommelsen, for bedre å motstå infeksjon. Søvn konsoliderer også hukommelsen, slik at du blir mer fokusert i timene du er våken.

Hva skjer når beboere sover dårlig?

Dårlige søvnmønstre kan få en rekke negative konsekvenser for eldre beboere som trenger spesiell pleie, som for eksempel humørsvingninger, svekket dømmekraft og hukommelse, økt følsomhet for smerter, forhøyet risiko for infeksjon, større risiko for fall, og vanskeligheter med å gjennomføre daglige aktiviteter og rehabiliteringsprogrammer.

Kroppen vår forandrer seg dessuten når vi blir eldre, og noen av disse endringene kan gjøre det vanskeligere å få en god natts søvn. Generelt sett blir søvnen vår lettere, og vi våkner oftere. Nyrefunksjonen går også ned, og blæren kan bli mindre elastisk. Dette resulterer i behov for å tømme blæren hyppigere om natten.

Alderdom øker også risikoen i forbindelse med toalettbesøk om natten. En studie1 på over 400 fall blant innlagte pasienter i en alder over 60 år, viste at mer enn 1/3 av alle fall var relatert til toalettbesøk, og nesten halvparten av disse skjedde om natten. Studien viste også at de fleste fall skjedde på grunn av mangel på tilstrekkelig hjelp.

Tips for en effektiv pleierutine om natten

Å ta vare på beboere som har urinlekkasje kraver en individualisert pleieplan, med riktig kontinenshåndtering, god koordinering mellom personalet og kunnskap om hvordan forskjellige faktorer påvirker søvnen. Kurs om dette emnet er tilgjengelig, og det kan være verdifullt å tilegne seg mer kunnskap. I mellomtiden får du her noen tips for å minimere søvnforstyrrelsene, og gjøre rutinen for pleie om natten mer effektiv.

Start med det grunnleggende

Tilsynelatende selvfølgelige tiltak som ikke å drikke kaffe eller for mye væske før sengetid, samt å tømme tarm og blære, er et godt utgangspunkt. Å koordinere beboernes hviletid på dagen for å kutte ned på hyppighet og lengde kan også hjelpe. Sørg for at beboerne har en konsekvent søvnsyklus, med regelmessig sengetid, og tenk også over medisinregimet. Noen medisiner, som vanndrivende medisiner øker tørsthetsfølelsen og væskeinntak, og bør administreres tidligere på dagen, slik at ny væske har tid til å passere gjennom systemet.

Gode vaner for bedre søvn

Vurder atferdsfaktorer som kan bidra til søvntap. Får beboerne nok frisk luft og trim i den daglige rutinen? Kanskje de opplever nye kilder til søvnforstyrrelser, som smerte eller irritasjon? Endringer på smertestillende medisiner kan lindre dette. Å se på TV om kvelden kan være for stimulerende for noen beboere, og selv om alkohol fremkaller døsighet, forstyrrer det faktisk kroppens søvnregulerende mekanisme. I stedet kan det oppfordres til aktiviteter som skånsom tøying, å lese eller lytte til rolig musikk for å fremme en avslappet sinnstilstand.

Sikkerhet

Hasteturer til toalettet alene om natten er en risiko for eldre personer. En måte å øke sikkerheten og forenkle prosessen på, er å installere et stoltoalett ved siden av sengen. Hvis dette ikke er mulig eller ønskelig, sørg i det minste for at beboerne kan se hvor de går om natten, og har en vei uten hindringer. Installer lys med bevegelsessensor hvis mulig, og sørg for å fjerne ting som løse tepper og andre hindre fra veien til toalettet. Hvis fremskreden demens er til stede og nattvandring er en bekymring, kan en sengealarm være nyttig for å gi beskjed hvis beboeren står opp og vandrer av gårde.

Ta vare på skjør hud

Ubehaget ved smertefulle hudtilstander kan ha stor innvirkning på beboernes søvn, og kan i noen tilfeller bidra til et økt behov for å late vannet om natten. For å bidra til å opprettholde en god hudhelse, har TENA utviklet en trestegs hudpleieløsning for de som lever med urinlekkasje.

 En pakke med TENA ProSkin Comfort inkontinensbind

Hold huden tørr ved bruk av TENA ProSkin hurtigabsorberende produkter, for å redusere fuktighet mot huden både om dagen og natten.

En pakke med TENA ProSkin våtservietter

Hold huden ren med TENA ProSkin våtservietter og vaskekremer.

En pakke TENA ProSkin Barrierekrem

Hold huden beskyttet ved å påføre TENA ProSkin sinkkrem for sensitiv hud, eller TENA ProSkin barrierekrem for beskyttelse mot hudirritasjon.

Tilby beskyttelse, støtte og komfort

Til tross for gode rutiner, kan episoder med urinlekkasje om natten være uunngåelig for noen beboere. Du kan imidlertid hjelpe dem med å oppleve betydelig mindre ubehag med beskyttende tiltak og produkter laget for formålet. Det er lurt å starte med å gjøre madrassen vanntett, og flere lag på sengen gjør at dere kan unngå forstyrrelsen med sengeskift midt på natten. Når det gjelder inkontinensprodukter, sørg for at det er rett kombinasjon av type, størrelse og absorberingsevne, og at de er riktig tilpasset.

TENA ProSkin Pants Night – utformet for bruk om natten

TENA ProSkin Pants Night er spesifikt utformet for bruk om natten. Med 16 % høyere absorberingsevne bak2 der det trengs mest når brukeren ligger, holder de skjør hud tørr og bedre beskyttet i lengre tid. TENA ProSkin Pants Night er laget av pustende materialer, og tilbyr trippel beskyttelse for tørrhet, mykhet og lekkasjesikkerhet, med en utmerket suksessrate. Hele 99 % av helsefagarbeidere sier at beboerne holder seg tørre hele natten3, og labtester har vist at de er 32 % tørrere etter syv timers bruk4. Som alle produktene i TENA ProSkin-serien, har de blitt dermatologisk testet og er anerkjent av Skin Health Alliance.

Les mer
TENA ProSkin Pants Night – utformet for bruk om natten

1 Rose G, Decalf V, Everaert K, Bower WF. Toileting-related falls at night in hospitalised patients: The role of nocturia. Australas J Ageing. 2019;00:1-7. https://doi.org/10.1111/ajag.12696

2 Sammenlignet med TENA ProSkin Pants Super

3 5602: TENA Pants Night, Quant In-home CUT, Poland, Nov 2019, n=128

4 Labtester viser at TENA ProSkin Pants Night er betydelig tørrere (32 %) etter syv timer (Rewet Lab Data og målinger i syvende time av TENA ProSkin Pants Night vs. TENA ProSkin Pants Super).