S: Kan du fortelle oss om kommende TENA-innovasjoner som har som mål å oppnå dette?
Hos TENA holder vi på å utvikle en blæresensor som pasienten kan ha på, og den forbygger godt. Ideen rundt en bærbar blæresensor er at vi måler, ikke fukten i et produkt, men mengden urin i blæren. Og for noen indikasjoner – ryggmargsskader og andre indikasjoner på inkontinens – kan vi faktisk se når de må gå på toalettet før de bruker et produkt.
S: Hvilken effekt vil alt dette ha på karbonfotavtrykket til TENAs produktserie?
Jeg tror at disse løsningene har stort potensial til å redusere karbonfotavtrykket ved å bruke de optimale produktene på det optimale tidspunktet, og i enkelte tilfeller til og med redusere behovet for et absorberende produkt. For eksempel med den bærbare blæresensoren vi utvikler.
S: Hva er prioriteringene for TENA med tanke på å fortsette å innovere for fremtiden?
Det vil bli mer viktig med forebygging. Det vil bli viktigere å opprettholde velvære. Jeg tror også at det vil bli en større grad av nyskaping i fellesskap. Hvis vi går flere år tilbake, leverte et selskap en løsning fra A til B. Men nå ser vi at det er mer som et økosystem, eller et nettverk, der kunden er en del av det. Det øker relevansen.
Vi vet at inkontinens er en stor utfordring for omsorgsgivende slektninger og helsepersonell, men de må også håndtere demens, ernæring osv. Så spørsmålet for oss er hvor vi har disse partnerskapene og hvordan vi kan være den relevante partneren for kundene og forbrukerne våre.