Tips fra andre pleiere

Det å pleie en av sine nærmeste kan endre livet ditt, og gi deg følelser du aldri har kjent tidligere. Noen føler at det er deres oppgave å pleie en slektning, og ingen annens. Kanskje tør de ikke be andre om hjelp, eller tror ingen annen kan gi like god pleie og at slektningen ikke vil akseptere andre enn dem selv. Alle situasjoner er ulike. Likevel, mange opplever at følelsene skifter fra å være fornøyd og glad over å gi pleie, til å føle bitterhet over effekten det har på ens eget liv. Det kan føre til skamfølelse, stress, sinne og utmattelse. Vær klar over disse følelsene og snakk med noen om det, enten det er med en god venn eller en støtteorganisasjon.

Det er greit å be om hjelp

Venner og familie er gode støttespillere, så tro ikke at de vil ha noe imot å hjelpe til. De vil ofte ha stor respekt for det du gjør, og ønske å bistå på en eller annen måte. Det er ikke svakt å be om hjelp; tvert i mot kan det gi deg styrke slik at du kan gi enda bedre pleie.

Be familiemedlemmer ha ansvar for enkelte oppgaver i hjemmet, eller til spesifikke tider i løpet av uken. Det er ofte best å be om hjelp ved familiesammenkomster, da flere kan gi en hjelpende hånd. Lag en oversikt som bekrefter alles oppgaver – og be folk gå sammen om en oppgave hvis de ikke føler at de kan klare den alene.

Takk ja når venner tilbyr sin hjelp. Hvis du ikke kan dra i butikken, og de likevel skal dit, er det ikke vanskelig for dem å ta med et par ting til deg. Kanskje kan de også hjelpe til med en og annen oppgave i huset, som å klippe plenen. Husk at all hjelp ikke trenger å dreie seg om slektningen du pleier – all hjelp kan gi deg mulighet til en pause og litt egentid.

Del opp- og nedturer

Vi vet alle at pleie av en nær slektning med inkontinens består av opp- og nedturer. Det kan medføre rare, ubekvemmelige, morsomme og tilfredsstillende opplevelser. Ved å dele dette kan du oppmuntre andre i samme situasjon, samtidig som du opprettholder en balanse. Planlegg en ukentlig eller månedlig sammenkomst med familie og venner som også hjelper til med pleien. Ved å dele og diskutere opp- og nedturer etableres et sterkt støttenettverk, hvor man kan få utløp for frustrasjoner i et forståelsesfullt miljø.

Kanaliser sinne og frustrasjon

Den du pleier kan bli frustrert og ta det ut på deg. Dersom det skjer er det viktig å huske på at personen aldri valgte å bli avhengig av deg. Det har blitt tvunget på ham/henne, og kan være frustrerende. Kanaliser ditt sinne mot helsetilstanden heller enn personen som prøver å håndtere den. Av og til kan en tredje person hjelpe på situasjonen, ved at man kan dele byrden.

Skriv det ned

En av de beste måtene å håndtere opp- og nedturer på er å skrive dem ned. Kanskje er det derfor dagbøker er en så gammel tradisjon. Etter en lang dag er du sikkert for trøtt til å skrive en roman, men forsøk en gang i uken å skrive ned hva som går bra og dårlig. Se på de bra tingene og tenk over hvordan du kan bygge videre på dem neste uke. Så tar du for deg de dårlige, og ser om du kan redusere dem.

Sett egen helse først

Det er ingen tvil om at en pleier må være i form, så erkjenn når du ikke føler deg helt frisk og ta vare på egen helse. Det er lett å glemme slikt som eget kosthold når du pleier en av dine nærmeste – tiden løper fra deg og det er lett å stresse med måltider. Få i deg tre solide måltider i løpet av en dag. Du vil få mer energi og føle deg så mye bedre.

En pause gjør stor forskjell

Hvis ting hoper seg opp må du ikke klandre deg selv. Gi deg tid til å bli kjent med nye ansvarsområder og måter å løse ting på. Det er viktig med jevnlige pauser fra pleiearbeidet. Gi deg selv en klapp på skulderen for alt arbeidet du gjør, og viktigst av alt, ta en pause nå og da – det fortjener du.

Frisk luft

Det høres kanskje gammeldags ut, men litt frisk luft hjelper. Selv en gåtur på fem minutter rundt huset kan hjelpe en med å se ting i perspektiv og bli i bedre humør. Kom deg ut i litt dagslys hver dag for å bedre humøret (og for å få deg litt D-vitamin). Husk at det også er godt for personen du pleier, så hvis de orker å ta en tur ut bør du oppmuntre det..

Det er lov å kose seg

Unn deg litt hyggelig egentid hver dag. Planlegg det hver morgen, slik at du har noe å se frem til. Det kan være å kose seg med en sjokoladekjeks kl 15, et glass vin på slutten av dagen, eller et langt, varmt bad. Uansett hva det er, planlegg, gjennomfør og nyt det.

Vær stolt av det du gjør

Du arbeider så hardt, men hvor ofte tenker du over hvor mye det betyr for den du tar vare på? Det er lett å glemme det opp i alt rutinearbeide. Husk at du må være stolt av det du gjør; som pleier er du del av en spesiell gruppe, som støtter opp om kjernen i samfunnet. Av og til trenger du og din familie en påminnelse om dette.

Få ekspertråd fra profesjonelle organisasjoner

Det kanskje finnes et dagsenter for voksne eller helseorganisasjoner i nabolaget ditt. Det gir deg en mulighet til å ta en pause et par timer, mens personen du pleier er i gode hender. En annen fordel er at det gir personen muligheter for å treffe andre i samme situasjon. Flere slike organisasjoner tilbyr transport, gruppeaktiviteter og dagsturer. Kanskje tilbyr de også hjemleveranser av måltider.

Andre nyttige tjenester er apoteker som har kostnadsfrie leveranser av medisink utstyr, og skoler eller ungdomsgrupper som har aktiviteter for studenter/medlemmer. Hvis det finnes frivillige der du bor kan de kanskje gi deg en hjelpende hånd.

Hjemmesykepleien kan gjøre hjemmebesøk og ta vare på din slektning. De kan underlette deg slik at du får tid til å treffe en venn eller unne deg litt egentid. Hvis du ønsker å reise bort en periode kan du undersøke om det finnes pleiehjem som tilbyr kortere opphold.

Det finnes mange organisasjoner under nyttige linker, og du kan høre med lokale helsemyndigheter om hvilke tjenester som finnes der du bor.

Bli kjent med andre i samme situasjon

Finn en støttegruppe og bli kjent med andre som pleier sine nærmeste i ditt område. Ved å dele dine erfaringer med andre i samme situasjon vil du føle deg tryggere – og du vil også få nyttige tips og råd.

Finn ut om du kan få hjelp

Det kan være at du er berettiget økonomisk støtte eller erstatning fra helsemyndighetene. Undersøk regler om resept/erstatning, og finn ut om det gjelder for deg. Dersom det gjør det må du kontakte helsemyndighetene.

Fortsett å lære

Hold deg oppdatert på nye ideer, produkter og teknikker. Da sørger du ikke bare for riktige valg ut i fra din situasjon, men du blir også del av et bredere pleiemiljø.